Pankkipalvelut turvattava kasvukeskusten ulkopuolella

Julkaistu Keskisuomalaisessa 3.2.2015 ja lyhennettynä Sisä-Suomen Lehdessä 10.2.2015


Pankit tahkoavat hyvää tulosta heikentäen samalla palveluitaan. Nordea kertoi 28.1. viime vuoden liikevoittonsa olleen yli 1,1 miljardia euroa. Omistajille maksettavaa osinkoa yhtiö kasvattaa reilusti ja suunnittelee hallituspalkkioihin yli 15 prosentin korotuksia. Nordean varatoimitusjohtaja kertoo voiton syyksi asiakkaiden palvelemisen.

Nordean lausunto palvelusta on irvokas, kun otetaan huomioon pankkipalvelujen todellinen tilanne Keski-Suomessa. Viime vuosina konttoreita on suljettu runsaasti ja palveluaikoja supistettu. Keskisuomalainen testasi konttoreiden jonotusaikoja joulukuussa ja testin tulos sekä kanssajonottajilta kerätyt haastattelut kertoivat palvelun huonosta saavutettavuudesta.

Alimitoitettu kassapalvelijoiden määrä asiakasmäärään nähden ei ole hyvää palvelua. Sitä ei ole myöskään kassapalvelun rajoittaminen pariin kolmeen tuntiin keskipäivän molemmin puolin (Osuuspankki) tai aikomus keskittää kassapalvelu koko Keski-Suomen osalta vain yhteen, Jyväskylän keskustan, konttoriin (Nordea). Eikä hyvää palvelua ole palvelumaksujen korottaminen niiltä asiakkailta, joilla ei ole vaihtoehtona maksuttomiin palveluihin siirtyminen.

Pankkien tavoitteenahan näyttää jo pitkään olleen ohjata asiakkaat pakon avulla pois konttoreista ja käyttämään yksinomaan verkkopankkia ja automaatteja. Tässä suunnitelmassa pankit syrjivät surutta niitä asiakkaitaan, jotka eivät pakonkaan edessä kykene muuttamaan toimintatapojaan.

Kaikilla ei ole tietokonetta saati tahtoa tai kykyä opetella sitä turvallisesti käyttämään. Esimerkiksi pankkien hylkäämässä Suolahdessa arkea on, että ikääntyneet joutuvat maksamaan julkisen liikenteenkin rapauduttua taksikyydin Äänekoskelle ja pian Jyväskylään asti päästäkseen hoitamaan pankkiasioitaan.

Talousmaailman oppeja on, että yrityksen tuloista valtaosan tuo asiakkaiden vähemmistö ja tälle opille näyttää Nordeakin toimintansa rakentavan. Nordean Suomen vähittäispankin johtaja toteaa videotiedotteessa (Nordea 28.1.) tavoitteeksi asiakkaiden auttamisen vaurastumisessa viitaten tällä ilmeisesti sijoittaja-asiakkaisiinsa.

Vaikka pankkia itseään eniten vaurastuttavat asiakkaat ovatkin pankille tärkeimpiä, hylätä ei saa myöskään pihtiputaan mummoja. Nykyisin laki takaa jokaiselle oikeuden pankkitiliin. Nykytilanne ei riitä. Laissa täytyy taata jokaiselle myös todellinen mahdollisuus käyttää tiliään; kassapalvelut tulee säilyttää myös kasvukeskusten ulkopuolella. Taloudellisia resursseja siihen Nordean kovan tuloksen perusteella on.

Liisa Kuparinen
it-ekonomi
kansanedustajaehdokas (vihr.)
Jyväskylä

Facebooktwittergoogle_plusmail